October 28, 2010

Chinta.



da lama tak review movie/drama kann.. so mari kita! [amboi banyak nye masa free ko ni eh, makan gaji buta ke??erm.]

drama tv3 pukul 6.30petang ---> masa tak bagus, masa orang sembahyang maghrib.

cerita ni banyak berkisar bab2 agama secara tersirat... cerita macam mana seorang perempuan bernama Chinta (Fasha Sandha) mula melupakan agama bila dia rasa Tuhan tak berlaku adil pada dia. pada awal cerita si Chinta ni tampil sebagai seorang perempuan baek2, perempuan kampung yang patuh suruhan agama dan ditimpa dugaan (dirogol). so dia rasa buat apa selama ni dia baek2 tapi Tuhan beri dia dugaan begitu.
so start situ la dia berubah jadi orang yang lupakan agama....

tapi the thing that i want to share here is... ISTIDRAJ.



"Istidrajullah al-abda"(Allah menIstidrajkan hambanya) membawa erti/makna setiap kali hambaNya (insan) membuat/ menambah/ membaharui kesalahan yang baru maka setiap kali itu juga Allah akan membuat/ menambah/ membaharui nikmatNya ke atas hambaNya itu dan setiap itu juga Allah membuatkan hambaNya itu lupa untuk memohon ampun atas dosa yang dilakukan terhadapnya dan setiap itu juga Allah akan mengambilnya sedikit demi sedikit(ansur-ansur) dan Allah tidak mengambilnya dengan cara yang mengejut!



Allah swt menambahkan nikmat setiap kali kita melakukan kesalahan sehingga akhirnya kira mungkin akan fikir "eh..i macam2 ni je tak perlu baek2 sangat, i oke je. hidup i succeed jugak, i kaya jugak, anak pandai2 perangai bagus juga, rumah 5,6bijik ada, etc.etc." lebih kurang macam ini lah i mean..kita rasa hidup ni tetap okey2 saja. sedangkan dalam diam Allah ambil nikmat tu satu persatu hingga bila kita sedar, mungkin dah terlambat.

dalam cerita ni tunjuk lebih kurang begitu lahh.. malas nak ulas contoh.
tapi i dont really follow everyday. kadang merapu jugak rasanya. oke, daa!~







p.s. sedap tak nama Rasul Iman?? :) ~


2 comments:

deenz said...

opss..i folow this drama and yes indeed it is `merapu' like there is no tomorrow but yes i like the phrase on istidraj more or less it is related to the stories and sometimes i felt like this is not a good way to convey a message because not all people will understand the meaning behind the story

p/s rasul iman is cool name! sound very Islamic but i like my name better...hahah perasan

rose radzi said...

cite ni best!!!!suke adi putra yg hensem;p.hehe